מדריך צמיגי אופנוע
דבר אחד המשותף לכל הרוכבים - הוא שצמיגים הם רכיבים קריטיים עבורכם. לא משנה מה הכלי שלכם, מה הניסיון שלכם וכמה אתם רוכבים בכל יום - הצמיג הוא...
ברוכים הבאים לבית הספר לצמיגים לרכב דו גלגלי!
דבר אחד המשותף לכל הרוכבים - הוא שצמיגים הם רכיבים קריטיים עבורכם. לא משנה מה הכלי שלכם, מה הניסיון שלכם וכמה אתם רוכבים בכל יום - הצמיג הוא מה שמחבר אתכם לכביש או לשטח, כך שבחירה נכונה של צמיגים לאופנוע היא בהחלט מהותית לבטיחות, ביצועים, נוחות ועוד פרמטרים חשובים – לכן הכנו עבורכם מדריך מקיף לצמיגי אופנועים, ובו כל המידע הרלוונטי והחשוב, שאלות נפוצות שיעזרו לכם לבחור את הצמיגים האופטימאליים עבורכם, עבור האופנוע שלכם ועבור סגנון הרכיבה שלכם.
מונחי בסיס בצמיגים – מבנה הצמיג
תבנית הצמיג / Tread: החלק בצמיג הבא במגע עם הכביש וגם החלק שרוב האנשים חושבים עליו בהקשר לצמיגים. באופן כללי, תבנית חלקה יותר עובדת טוב יותר על משטחים חלקים ויבשים ותבנית "גושנית" יותר עובדת טוב יותר בשטח ועל כבישים משובשים. יש צמיגי כביש מסוימים עם תבנית צמיג המתאימה יותר לתנאים רטובים וצמיגי שטח עם תבניות המותאמות לתנאי השטח, למשל סלעים, חול או בוץ רטוב. לתבנית משמעות רבה לאחיזת הצמיג את הדרך.
בסיס הדופן / Bead: החלק בצמיג הנצמד לחישוק הגלגל וגורם לצמיג להישאר במקומו כאשר הוא מנופח. לרוב בסיס הדופן כולל כבל פלדה חזק העטוף בגומי לחיזוק ושיפור האחיזה בחישוק הגלגל.
מדרס / Carcass: מונח המתאר את "גוף" הצמיג מתחת לתבנית החיצונית. צמיגי אופנועים הם לרוב רדיאליים או בעלי שכבות רבודות / מעורבים מבחינת מבנה שלד הצמיג. לצמיגים רדיאליים חגורות מחוזקות, הרצות רוחבית מבסיס דופן בצד אחד לבסיס בצד השני וכמעט תמיד עשויות כבלי פלדה. בצמיגי שכבות רבודות (Bias-Ply) ישנן חגורות חיזוק שלרוב עשויות מסיבים חזקים ומחברות בין שני צידי הצמיג, אבל בזוויות אלכסוניות ולא רוחביות כמו ברדיאליים.
דופן הצמיג / Sidewall: החלק בצמיג המגשר בין בסיס הדופן הנצמד לחישוק לבין התבנית החיצונית. חלק קטן בצמיג, אך עם חשיבות גדולה לבטיחות, ביצועים, העברת עומסים, התנהגות כביש ועמידות הצמיג לתקרים, בעיקר צידיים. זהו החלק בצמיג שאליו מתייחסים כאשר מדברים על גובה הצמיג, פרופיל או יחס. לדופן הצמיג אפילו יש השפעה על התנהגות המתלים.
לפצח את הקוד
על גבי כל צמיג אופנוע ודו גלגלי, יש קוד המתאר את סוג הצמיג ומאפייניו, קוד הכולל מספרים ואותיות באנגלית, עם שתי אפשרויות סיווג מרכזיות. חלק מהותי מהבנת צמיגים לאופנועים ומבחירת הצמיגים המתאימים לכם, הוא להבין את מבנה קוד הדירוג והסיווג של צמיגים. בואו נפרק את הקודים ותוכלו לדעת את הפרטים הנכונים והחשובים לגבי כל צמיג.
לדוגמא: 130/90 – 16 67 H – שיטת הסיווג המטרית (Metric)
ה-130 מייצג את רוחב הצמיג, לפי רוחב התבנית החיצונית, במילימטרים.
ה-90 מתאר את יחס הרוחב לגובה של הצמיג (aspect ratio) – גובה דופן הצמיג המבוטא כאחוז מרוחב הצמיג. במקרה להלן, גובה דופן הצמיג הוא 90% של 130 מ"מ, מה שאומר 117 מ"מ.
16 משמעותו קוטר החישוק באינצ'ים. אם הצמיג רדיאלי, תהיה R בין יחס הרוחב לגובה ובין קוטר החישוק. אם אין R, הצמיג הוא מסוג שכבות רבודות / מעורב. אם הצמיג הוא מסוג שכבות רבודות עם חיזוק והקשחה נוספים בעזרת רצועות סיבים, תופיע האות B
67 מתאר את דירוג העומס של הצמיג. מקסימום המשקל שהצמיג מסוגל לשאת ישירות- לפי טבלת צמיגים מתאימה. במקרה כאן, קוד 67 משמעותו עומס מרבי של 307 ק"ג לצמיג.
האות H מתארת את דירוג המהירות של הצמיג. המהירות המרבית בה הצמיג יכול לשאת את העומס המרבי – לפי טבלת צמיגים מתאימה. קוד H משמעותו מהירות של 210 קמ"ש.
*להבנה ספציפית יותר של דירוג העומס והמהירות, יש לבחון טבלאות צמיגים מתאימות הזמינות במגוון מקומות ואתרי יצרניות. צוות מטרו ישמח לעזור גם בזה.
דוגמא נוספת: M T 90 – 16 Load Range B
שיטת סיווג צמיגים זו היא השיטה האלפא-נומרית והיא כוללת יותר התבססות על אותיות, כאשר לכל אות יש משמעות המפורטת בטבלאות הצמיגים השונות.
MT – סיווג רוחב הצמיג והעובדה שמדובר על צמיג לאופנוע. האות M מסמלת שזהו צמיג אופנוע (Motorcycle) והאות T מסמלת את רוחב הצמיג, כאשר בפועל וכפי שניתן לראות בטבלאות צמיגים, רוחב T מקביל ל-130 מ"מ בשיטה המטרית. לכל רוחב יש אות אחרת המייצגת אותו.
90 מייצג גם כאן יחס רוחב לגובה של הצמיג, באותו האופן כמו בשיטה המטרית המוצגת לעיל.
16 גם כאן מתאר את קוטר החישוק באינצ'ים. אם יש R הצמיג רדיאלי, בהיעדר אות נוספת הצמיג מסוג שכבות רבודות/מעורב ואם מופיעה האות B לפני קוטר החישוק אז הצמיג הוא מסוג שכבות רבודות אך עם תוספת חיזוק וקשיחות.
Load Range B מתייחס לדירוג העומס של הצמיג, נקרא לעיתים גם Ply Rating או דירוג שכבות. נתון זה רלוונטי לחוזק וקיבולת הצמיג, בעיקר בהקשר ללחצי ניפוח והעמסת משקל.
מלא מספרים ואותיות! איך מוצאים את הצמיג לאופנוע המתאים ביותר עבורך?
חובה להשתמש במידת הצמיג כפי שמופיע ברישיון בלבד! אסור, מסוכן ואפילו לא חוקי להשתמש במידות צמיג שונה מהמצוין ברישיון. זה לא אומר כמובן שאתם לא יכולים להתנסות בצמיגים מסוגים וסיווגים שונים, כמו למשל צמיגי ספורט למקסימום אחיזה ועל חשבון שחיקה מהירה יותר או צמיגי טורינג המיועדים למקסימום ק"מ.
הדבר החשוב ביותר לזכור בבחירת צמיגים לאופנוע, הוא תמיד לתעדף את אלמנט הבטיחות – קל וחומר כאשר אתם רוצים לסטות מסוג וסיווג הצמיג שהיצרנית התאימה לכלי שלכם. כך שכמובן שגודל הצמיג צריך להתאים להרכבה על האופנוע שלכם, אך גם יתר הדירוגים צריכים להתאים לאופנוע ולתנאי הרכיבה ולספק רמת בטיחות אופטימאלית. לא בטוחים, התייעצו עם איש מקצוע במטרו.
האם אני יכול לשלב צמיג רדיאלי וצמיג שכבות רבודות/מעורב? האם אפשר להחליף בין רדיאלי לשכבות רבודות?
אנו מכבדים את הזכות של רוכבים לבחור ולמצוא את המרכיבים האידיאליים לאופנועים שלהם ולסגנון רכיבה אישי, אבל מבחינת המלצות מקצועיות, הדרך הבטוחה והיעילה ביותר היא להישאר עם המלצות יצרניות האופנועים לגבי סוג ומבנה הצמיגים לכל כלי.
באופן כללי, צמיגים רדיאליים מספקים טמפרטורות נמוכות יותר (אורך חיים ארוך יותר), מבנה קשיח יותר ואת היכולת להציע צמיגים עם יחס רוחב לגובה נמוך יותר. צמיגי שכבות רבודות מספקים רכיבה רכה ויותר ידידותית לשימוש ולרוב גם מגיעים במחיר נמוך יותר, כמו גם יכולות משופרות של נשיאת עומס.
יש לשים לב כי אצל חלק מהיצרניות, שילוב בין שכבות רבודות מקדימה ורדיאלי מאחור הוא האופן בו אופנועים יוצאים מהמפעל.
האם אפשר להרכיב צמיג טיובלס על חישוק עם חישורים?
שאלה מצוינת. לטובת הטירונים בקהל (ברוכים הבאים לתחום!): חישוק עם חישורים ("סיחים") יגרום לדליפת אוויר אם מרכיבים עליו צמיג טיובלס ללא פנימית. הפטמות היכן שהחישורים נפגשים עם החישוק אינן אטומות לאוויר. יוצאי הדופן לכך הם חישוקים עם חישורי קצה, כמו למשל סדרת BMW-GS. יש גם לעיתים חישוקי סגסוגת המחייבים שימוש בצמיגים עם פנימית.
השורה התחתונה: אם האופנוע שלכם הגיע עם צמיג שיש בתוכו פנימית, לא תוכלו להרכיב צמיג טיובלס בלי פתרונות הנדסיים יצירתיים מצידכם – כאשר גם אז יכול להיות שבסיס דופן הצמיג לא יישב טוב על הגלגל המותאם לפנימית.
מה קורה אם אני משתמש בצמיג טיובלס, עם פנימית בתוכו?
זה דווקא לרוב תקין ויכול לעבוד בלי תקלות מיוחדות. יש לקחת בחשבון שתוספת הפנימית מוסיפה גם חיכוך – מה שיוצר יותר חום – לצמיג. התפיסה המקובלת היא שאם מוסיפים פנימית לצמיג טיובלס, צאו מנקודת הנחה שהצמיג שלכם ירד דרגה אחת מבחינת דירוג העומס והמהירות שלו.
האם אפשר להשתמש בפנימית הישנה לאחר הרכבת צמיג חדש?
לא רעיון טוב. בצמיגי טיובלס, בסיס הוונטיל (שסתום האוויר) לרוב מוחלף בכל החלפת צמיג. עם פנימית, השסתום בנוי ישירות לתוך הפנימית. גומי מתקשה ככל שהוא עובר במחזור החימום המתרחש בכל צמיג (מעבר מקור, לחום ואז חזרה לקור) בכל רכיבה, לכן הגומי של הפנימית עם הזמן הופך לקשה ושביר במקום רך וגמיש. לכן מומלץ להחליף גם פנימית עם החלפת הצמיג – פנימיות הן משמעותית זולות לעומת צמיגים.
מה גודל הפנימית שאני צריך?
זה קל ודי ידידותי למשתמש, בעזרת טבלאות המרה נפוצות וזמינות כמו זו למשל: